13. januar, 2017
Kurs

CanSat-bygging i Stockholm. (Foto: NAROM)

Lærere i Stockholm fikk innføring i CanSat-bygging

Hvordan kan romteknologi anvendes for å nå kompetansemål i teknologi og fysikk? Over to dager fikk realfagslærere i Stockholm en generell introduksjon til romteknologi. De fikk også en venldig praktisk innføring i programmering, elektronikk og matematikk gjennom å bygge en krets med elektroniske sensorer for å logge og overføre data til en bakkestasjon via radio.

Romteknologi i praksis

22 lærere deltok på kurset «Rymdteknologi – bygg och programmera» som Nordic ESERO arrangerte i samarbeid med Vetenskapens Hus i Stockholm. Litt over halvparten av deltakerne var lærere fra videregående skoler/gymnas og resten fra ungdomstrinnet. Det som var felles var at alle tok konseptet på strak arm.

Brusbokssatellitter

CanSat er en brusbokssatellitt med elektronikk som normalt slippes fra en god høyde, enten med en drone, en rakett eller fra en ballong. På dette kurset måtte de nøye seg med å klatre på taket til Vetenskapens Hus og slippe de fra derfra. Mens brusbokssatellitten er i lufta, tar de imot data med spesielle antenner og ser data komme inn på datamaskinen. Deretter kan de analysere data og se på det grafisk representert.