Hva er ditt navn og din arbeidstittel?
Ingrid Hanssen, avdelingsingeniør ved Andøya Space Center, avd. Space Systems, seksjon ALOMAR. Utdannet sivilingeniør i romfysikk (MSc) fra UiT Norges Arktiske Universitet.
Hva fikk deg til å velge en karriere innenfor ditt fagfelt?
Da jeg på videregående valgte å ta realfag i andre og tredje klasse, fikk jeg vært med på både European Space Camp og Fysikken i Fokus ved NAROM. Gjennom kursene fikk jeg et innblikk i livet på et rakettskytefelt og ble mer interessert i å fortsette med fysikken. Mulighetene for å kombinere utdanning i fysikk med eventuell fremtidig lærerjobb (som var planen fra barnehagen til 2.klassen på videregående…) gjorde at jeg valgte å satse på romfysikk ved UiT.
Fortell litt om ditt arbeidssted og beskriv en typisk dag på jobben for deg.
Som avdelingsingeniør på ALOMAR har jeg en variert arbeidshverdag med en kombinasjon av praktisk arbeid og kontorjobbing. En av hovedoppgavene er kjøring av de fem lidar-systemene her oppe. For å kunne kjøre disse, må man også være «meteorolog», da været skifter fort, og nedbør og vind kan ødelegge de dyre instrumentene.
I tillegg har vi en god del måleinstrumenter som går døgnet rundt, som må følges med og med (u)jevne mellomrom vedlikeholdes og repareres. Vi drifter også en «automatisk» radiosondestasjon som meteorologisk institutt bruker for å slippe værballonger 2 ganger i døgnet. Her må det ukentlig fylles ballonger og sonder i magasiner og klargjøre for slipp, slik at meteorologene i Oslo fjernstyre stasjonen.
En typisk dag på jobb starter med at alle møtes og kjører sammen opp på fjellet. Deretter skal instrumenter sjekkes og vedlikeholdes, samt at lidarmålinger startes når været tillater det. I tillegg må vi følge med både bygg og elektronikk her oppe, siden vi ikke har egen «vaktmester» ansatt.
Enkelte dager har vi besøk av kursdeltakere fra NAROM eller andre som skal ha omvisning og foredrag om aktiviteten vi holder på med. I tillegg er vi involvert når det skal slippes ballonger for kursdeltakerne.
Under rakettkampanjer hender det at ALOMAR skal gjennomføre målinger før, under og etter rakettskudd. Data fra lidarer, radarer og andre instrumenter ALOMAR har ansvar for, brukes da for å vurdere om det er rette forhold for å skyte. I tillegg sammenlignes målinger fra bakken med data raketten samler under flight.
Hva gjorde du for å få den jobben du har i dag?
Gjennom studiene fikk jeg mulighet til å skrive masteroppgave i samarbeid med Andøya Space Center. Dette gjorde at jeg fikk et innblikk i arbeidshverdagen her, samt at bedriften ble kjent med meg og mine kvalifikasjoner. Dette førte til at jeg i praksis hadde et halvt års «jobbintervju» som endte med at jeg fikk jobb som avdelingsingeniør.
Hva liker du aller best med jobben?
Den varierte arbeidshverdagen med muligheter for å lære nye ting nesten hver dag. I tillegg er det spennende å jobbe med noe nesten ingen andre i landet holder på med. Man lærer også en del ting som ikke er direkte relatert til egen jobb og utdanning, da Andøya Space Center driver med mange ulike prosjekter og har arbeidstakere med allsidig utdanningsbakgrunn.
Hvilke av dine ferdigheter får du brukt mest i din jobb?
Mye av det faglige man lærer gjennom studiet er selvfølgelig viktig, men evnen til å lære ting og effektivitet er minst like viktig. Det finnes ingen fag i «lidar» på UiT, så all detaljkunnskapen om små deler av systemene må settes sammen for å faktisk vite hva man driver med. I tillegg er evnen til å samarbeide med andre og tilpasse seg andres krav og behov veldig viktig.
Hva var favorittfag(ene) på skolen?
På videregående var fysikk selvfølgelig et av favorittfagene (ikke overraskende). I tillegg har gym og rettslære alltid vært favoritter (hvem liker vel ikke å diskutere, og fysisk aktivitet er jo viktig…)
Dersom du kunne valgt utdanning på nytt, ville du gjort noe annerledes? Hvorfor, hvorfor ikke?
Jeg ville definitivt valgt samme utdanning på nytt. Utdanningen svarte til forventningene og førte meg til jobben jeg ønsket meg. I tillegg er det en utdanning som gir mange muligheter for fremtiden også om jeg en dag vil gjøre noe som ikke er direkte romrelatert.
Er det noe fra utdanningen din som har vist seg å være ekstra nyttig i jobben din?
Master i romfysikk er et veldig teoretisk studie, så de få praktiske fagene jeg valgte, har vært veldig nyttig. I tillegg lærer man mye om seg selv gjennom fem år med studier, noe som er nyttig i både arbeidslivet og hverdagen ellers. Også lærte jeg jo gjennom diverse NAROM-kurs at ASC er en arbeidsplass jeg ønsker å være en del av!
Hvilke råd vil du gi til ungdom som ønsker seg en karriere innen rombransjen?
Det finnes utrolig mange ulike veier til rombransjen, og det er mange yrkesgrupper involvert i alt som skjer. Tradisjonelle utdanninger som vanligvis assosieres med «normale» jobber gir fort innpass i romindustrien. Man trenger ikke være rakettforsker for å jobbe med raketter!
Også skal man aldri undervurdere verdien av arbeidserfaring! Selv en «kjedelig» butikkjobb lærer deg noe om å fungere i arbeidslivet og hvordan ting fungerer i den virkelige verden som ikke er skole!