Andøya Space Educations og dermed også ESERO Norways pedagogiske plattform vil være et viktig hjelpemiddel i arbeidet med å virkeliggjøre visjonen «World Class Space Education and Experiences».
Læringssyn
Kursdeltakere skal få en trygg og positiv læringsopplevelse som gir økt kunnskap og motivasjon til å bruke verdensrommet i undervisningen, samt lære mer om verdensrommet.
- tilstrebe å bygge på kursdeltakernes erfaringer og forkunnskaper
- å lære noe grundig og med god forståelse forutsetter aktiv deltakelse
- læring skjer i møtet mellom kursdeltakernes læringsstrategier og faglærerens undervisningsstrategier
- refleksjon over egen læring er avgjørende for faglig forståelse og mestring
- innsikt i egne læringsprosesser og bruk av læringsstrategier, bidrar det til økt faglig forståelse og mestring
- fokus på dybdelæring der det utvikles en helhetlig forståelse av faget og sammen-hengen mellom fagene
Pedagogisk tilnærming og praksis
Utforskende læring ved bruk av varierte arbeidsmetoder med klare læringsmål og refleksjon.
- undervisning som anvender varierte læringskilder og metoder som stimulerer til engasjement og nysgjerrighet
- fokus på praktiske læringssituasjoner, og i samspill-/dialog med andre
- refleksjon individuelt og i gruppe
- tydelig kommunikasjon av læringsmål og læringsutbytte
Læringsmiljø
Et godt og positivt læringsmiljø er viktig for å fremme gode læringsprosesser, og dette har betydning for den enkelte kursdeltakers mulighet til å øke sine faglige prestasjoner.
Læringsmiljøet i våre kurs og aktiviteter skal kjennetegnes av:
- tillit, inkludering og aktiv deltagelse
- samhandling og refleksjon, og hjelp til å forstå sammenhenger
- arbeidsmåter hvor det blir gitt muligheten til å utforske og planlegge eget arbeid
- utfordringer og mestring, og det skal være trygt å gjøre feil
Faglærere og veiledere
Faglærere og veiledere (interne og eksterne) er svært viktige for kursdeltakernes læring og mestring, og kjennetegnes av å være kunnskapsrike, faglig-pedagogisk dyktige og kreative.
Vi forventer at de:
- er faglig kompetente, og tar ansvar for å være faglig og fagdidaktisk oppdatert
- har en utforskende tilnærming til egen praksis
- møter kursdeltakerne med tillit og respekt
- utfordrer, motiverer og oppmuntrer til læring
- legger til rette for aktiv medvirkning, refleksjon og utforskende arbeidsmåter
- gir vurdering mht læringsmålet, og i form av støttende tilbakemeldinger underveis
- kan inneha flere roller, som leder, veileder, tilrettelegger m.fl
- har viljen, og evnen til å videreutvikle sine pedagogiske- og didaktiske ferdigheter
Syn på kursdeltakerne
Våre kurs og aktiviteter har kursdeltakere fra mange land og kulturer.
Vi forventer at de:
- har gjort nødvendige forberedelser og holder avtaler
- har god oppførsel og respekt for andre
- er aktive- og tar ansvar for egne læringsprosesser
- tar aktiv del i arbeidet med å utvikle et godt læringsmiljø
- gir tilbakemelding- og evalueringer
Fokus på fornying av kurs og pedagogisk praksis
Education skal på en systematisk måte ha fokus på fornyelse av innholdet i kursene og pedagogisk praksis. Et viktig hensyn er at kursene skal fungere over tid og ikke være statiske.
Dette betyr:
- systematisk gjennomgang av tilbakemeldinger og kursevalueringer
- vi tilpasser oss til et fags utvikling og dets kjerneelementer
- vi skal kontinuerlig vurdere muligheter for utvikling- og videreutvikling av teknologi, aktiviteter og ressurser
- vi skal kontinuerlig utvikle oss for å finne gode løsninger mellom «åpne- og lukkede undervisningssituasjoner»
- vi sammen skal støtte hverandre i arbeidet med å videreutvikle den enkeltes pedagogiske- og didaktiske kompetanse
- vi skal ha en utforskende tilnærming til egen praksis