Andøya Mission Control er læring gjennom spill. Et digitalt rollespill og skoleprosjekt der skoleelever skal løse et romoppdrag sammen med Andøya Space Education.

Forankret i læreplanen

For å sikre best mulig faglig utbytte, bør elevene jobbe med ulike forberedende tema og aktiviteter før gjennomføringen av romoppdraget. Det tar 45–70 minutter å gjennomføre selve oppdraget, men forarbeidet kan ta timer eller dager, alt etter hvor mye tid klassen har satt av til det. Noen lærere legger opp et tverrfaglig skoleprosjekt, hør hvordan én lærer gjorde det:

Skoleprosjektet som «følger alle motivasjonens regler»

Læring gjennom spill er noe vi har holdt på med i flere år og fått veldig gode tilbakemeldinger både fra lærere og elever. Fra akademia har tilnærmingen også fått positiv omtale:

Marianne Ødegaard, professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved UiO, argumenterte i 2017 for at «rollespill og refleksjon hører hjemme i naturfaget, ettersom elevene blir mer aktive når timene har en personlighets- og virkelighetsnær tematikk.».

Veronica Danielsen analyserte systematisk Andøya Mission Control som læringsverktøy i sin masteroppgave i fysikkdidaktikk  (2020) . Allerede året før hevdet hun i en artikkel at «konseptet  følger alle motivasjonens regler».


Les mer:

Oppdrag 1: Solstorm

Målet med dette oppdraget er å få reparert en ødelagt satellitt før en varslet kraftig solstorm når jorden og ødelegger satellitten eller setter astronautens liv i fare. I oppdraget som ledes av en pilot om bord på Spaceship Aurora, må elevene samarbeide og kommunisere både seg imellom og med astronauten for at oppdraget skal bli vellykket.

Målgruppe: Ungdomstrinnet

Aktiviteter

For at elevene skal få best mulig faglig utbytte av oppdraget, er det en fordel om de har en viss kunnskap om følgende tema:

Oppdrag 2: Mars

I dette oppdraget skal elevene sørge for å frakte en rover til mars for å undersøke om det finnes eller har funnes liv på planeten. For å klare dette, må elevene jobbe i spesialiserte grupper og utføre oppgaver og sørge for at roveren blir programmert til å klare oppgavene sine når den kommer frem. I etterkant kan innsamlet data analyseres.

Målgruppe: Ungdomstrinnet og videregående

Undervisningsopplegg som forarbeid

For at elevene skal få best mulig faglig utbytte av oppdraget, er det en fordel om de har en viss kunnskap om følgende tema:

Lærerkurs

Som lærer kan du helt gratis bli «sertifisert» til å kjøre romoppdragene på din skole. Holder du til nært en av våre partnere for rollespillet kan skoleklassen gjennomføre oppdrag der også:

Du kan som lærer når som helst ta et digitalt introduksjonskurs for hvert av de to oppdragene. Kursene varer omtrent 30 minutter. Hvis en skole eller kommune har flere interesserte lærere eller pedagoger, kan vi også sette opp ekstra lokalt introduksjonskurs inntil 15 deltagere.

Kurset gir detaljert informasjon om spillkonseptet og en demonstrasjon av oppdragene, slik at lærerne blir kjent med opplegget. Det vil også bli en gjennomgang av det pedagogiske for- og etterarbeidet som følger konseptet.  

Etter gjennomgått kurs kan du kjøre oppdrag med dine elever. Ta kontakt, så finner vi tid og forbereder oppdraget i samarbeid med deg.

Hopp rett ned til innholdet